vrijdag 30 januari 2015

NORS JOURNAAL

Sta ik hier net op het punt om weer een column in elkaar te draaien, word ik ineens geconfronteerd door een jongeman met een realistisch ogend waterpistool die mij vertelt dat hij mijn publicatie gaat kapen als spreekbuis voor zijn boodschap die namelijk zo belangrijk is dat alles en iedereen er voor moet wijken. Om te onderbouwen dat hij namelijk echt gevaarlijk is mompelt hij nog wat over hackerscollectieven en verborgen explosieven, en als ik niet meewerk dat zij zich dan genoodzaakt zien om over te gaan tot andere maatregelen.

Enfin, Ik leg hem heb uit dat ik – als het écht meezit – maar liefst 20 lezers heb waardoor de impact van zijn wereldschokkende boodschap misschien wat gaat tegenvallen. Verder leg ik hem uit dat er natuurlijk geen enkele sprake is van enige noodzaak om wat dan ook te doen als hij zijn zin niet krijgt, laat staan dat dat mijn verantwoordelijkheid zou zijn.

Sorry dat ik even inspeel op het enige nieuws dat vandaag in de media te vinden is, de verleiding was iets te groot. Bij het lezen van de eerste artikelen had ik al wel een beetje iets van dat het een vaag verhaal was. Toen ook nog bleek dat het ging om een 19-jarig warhoofd en het verhaal ineens ook hackerscollectieven met radioactieve wapens vermeldde, was het voor mij duidelijk dat dit niet, zeg maar, de broer van Osama Bin Ladenkast was.

Wat natuurlijk wel te denken geeft is dat blijkbaar de pers ongeveer net zo slecht beschermd is tegen het worden lastiggevallen door iemand die binnendringt onder valse voorwendselen als dat wij beschermd zijn tegen de pers die ons onder valse voorwendselen lastig valt. (Volgt u ‘m nog?). Wat dan ook wel grappig is, is dat iedereen die voor de media werkt nu ineens extra bescherming wil, en al zeker tegen hackerscollectieven want die jongens moet je in de gaten houden.

Wat je zo wel creëert is een klimaat waarin iedereen denkt dat hij altijd zijn of haar zin moet krijgen, en als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks. Vandaag of morgen zit je dan in het vliegtuig naar Lloret De Mar met 400 man en daartussen is er dan geheim een toeristencollectief dat, onder dreiging van het afpakken van uw veels te dure iPhones6, de bestemming wil wijzigen naar Gran Canaria, en werk nou maar gewoon mee, want anders bent u zelf de schuld dat wij volledig vrijwillig en op eigen initiatief iets gaan doen dat u niet leuk vindt. De enige marktsector die hier van opknapt is de waterpistolen branche.

Ik vraag me nu wel één ding af: wat hebben we door deze klucht gemist in het nieuws? Want: was dit toeval, of eerder een bewuste actie om de aandacht van iets anders af te leiden? Ik denk aan het laatste. Ik denk gewoon dat er anders iets in het nieuws was geweest over een aanpalende belastingverhoging, of wellicht het verhogen van uw eigen bijdrage bij uw zorgverzekeraar naar een vast bedrag van 2500 Euro. Op zo’n moment zet je dan de AfleidTerrorist  in die de media gewoon 12 uur volledig bezighoudt. – en er kraait nergens een haan naar.


Zo krijg je nog ’s wat voor mekaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten